main-bg.jpg

Tísňová linka 112 slaví svátek

112CZ Každoročně přijmou jihomoravští operátoři tísňové linky 112 přes 200 tisíc hovorů. V celé České republice bylo přes tuto linku přijato v loňském roce 3 302 487 hovorů. To znamená, že operátoři odbavili hovor každých 9 sekund. Ve většině případů jde o neúmyslné zneužívání tísňové linky.

Když se podíváte na dnešní datum, rychle pochopíte, proč právě dnes je Evropský den linky 112. Hned na úvod je však potřeba připomenout, že v České republice stále platí národní tísňová čísla 155, 158 a 150 jednotlivých hlavních složek IZS. Evropské tísňové číslo 112 zajišťuje hasičský záchranný sbor příslušného kraje. Tuto linku je vhodné používat u rozsáhlejších událostí, kde je potřeba zásah více složek IZS. Použít ji mohou také cizinci neznalí místní situace a jazyka.

Tísňová linka 112 má však i další výhody. Je možné na ni volat bez sim karty v telefonu, bez signálu vašeho operátora nebo bez kreditu. Výhodou také je, že v případě přetížení operátorů linky v daném kraji se hovor automaticky přesměruje na operátory v dalším kraji ČR a volající je ihned a bez čekání odbaven.

V letošním roce se do systému implementují další novinky, které ulehčí občanům situaci, pokud se ocitnou v tísni. Těmi hlavními bude služba spuštěná v červnu a bude se týkat schopnosti přijímat tzv. „lokalizační zprávy“ z mobilního telefonu. V praxi to znamená, že pokud si někdo zavolá pomoc na tísňovou linku 112, jeho mobilní telefon automaticky vyšle tuto zprávu, která bude obsahovat GPS souřadnice místa, ze kterého volá. Velmi často se totiž stává, že volající buď přesně neví, kde se nachází, nebo je prostě v takovém stresu, že tuto informaci není schopen operátorovi sdělit. Na operačním středisku v takovém případě dokáží lokalizovat volajícího jen pomocí předpokládané oblasti pokrytí vysílače mobilní sítě, přes který komunikace prochází. Určení polohy přes lokalizační zprávu bude velmi přesné, služba nevyžaduje instalaci žádné speciální aplikace ani registraci uživatele. Díky tomu dojde k významnému zkrácení času potřebného k poskytnutí účinné pomoci.

Druhým systémem, který bude spuštěný v září letošního roku je tzv. eCall. Systém eCall je elektronický bezpečnostní systém, který v případě vážné dopravní nehody automaticky zavolá operátora tísňové linky. I když bude posádka vozu v bezvědomí, systém bude okamžitě informovat záchranáře, kde se nehoda přesně stala. Kromě zajištění vyslání pomoci na místo předává centrum linky 112 informaci o nehodě do jednotného systému dopravních informací a tím snižuje riziko vzniku následných nehod a kolon.

Všechny členské státy EU musí mít v centrech tísňových volání naimplementovánu technologii eCall do 30. 9. 2017. Od března 2018 musí pak mít eCall zabudována ta nově schvalovaná osobní a lehká nákladní auta (dodávky), která budou uváděna na trh.

Většinu hovorů (cca 75%) na tísňovou linku 112 řadíme mezi neúmyslná zneužívání tísňové linky. Často se toho dopouštějí malé děti, kterým rodiče dávají telefon na hraní. Této problematice jsme se věnovali v samostatném článku. Nyní pouze připomínáme, že za zneužívání tísňové linky hrozí pokuta až 200 tisíc korun.

Jaroslav Mikoška, tiskový mluvčí HZS JmK

kpt. Mgr. Nicole Zaoralová, tisková mluvčí MV-generální ředitelství HZS ČR

 

Kalendář akcí

< 2018 >

všechny akce

Po Út St Čt So Ne
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30