main-bg.jpg

Tísňová linka 112 má svůj den

e112.jpg Dne 11. února si připomeneme Evropský den tísňové linky 112. Prostřednictvím tohoto jednotného evropského čísla tísňového volání se mohou lidé v nouzi dovolat pomoci záchranářů, a to ve všech státech Evropské unie.

Česká linka 112 tvoří svojí technologií evropskou špičku. V loňském roce získala česká stodvanáctka v Bruselu ocenění od Asociace evropského čísla tísňového volání (EENA) za špičkové systémové a technologické řešení jednotného evropského čísla tísňového volání v ČR a implementaci progresivních směrů v oblasti eCall (automatizované tísňové volání z vozidel). www.eena.org

Pro zvýšení povědomosti občanů EU o jednotném evropském čísle tísňového volání 112, byl 11. únor společnou deklarací Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU oficiálně prohlášen za „Evropský den linky 112". Deklarace byla účastníky podepsána v únoru 2009 v době českého předsednictví v Radě Evropy.  Informace EU o tísňové lince jsou dostupné na serveru http://ec.europa.eu/112. Společné tripartitní prohlášení o zavedení „Evropského dne Linky 112" v PDF formátu o velikosti 66 kB je dostupné na internetové adrese: http://ec.europa.eu/information_society/activities/112/docs/decl/cs.pdf.

O zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech EU rozhodla již v roce 1991 Rada Evropských společenství. Počátky projektu tísňové linky 112 v ČR sahají až do roku 1996 a od roku 2003 je linka 112 v naší zemi dostupná ve všech telefonních sítích.

Smyslem zřízení této celoevropské tísňové linky bylo poskytnout občanům členských států EU možnost obrátit se v nouzové situaci na záchranné složky (policie, hasiči, zdravotnická služba), a to na stejné číslo bez ohledu na to, ve které zemi se zrovna nacházejí, zdarma a z jakéhokoliv telefonního přístroje.

V loňském roce operátoři linky 112 odbavili celkem 3 439 317 hovorů, na lince 150 směřované na Telefonní centrum tísňového volání odbavili ještě dalších 528 275 hovorů.

Základní přínosy technologie linky 112

V ČR v současnosti funguje 14 call center linky 112, ta jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Tato telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá, a to jak z pevných linek, tak mobilních telefonů.

Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.

Technologie linky 112 fungující v ČR je na špičkové evropské úrovni a obsluhují ji důkladně vyškolení operátoři. Ti mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.

Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.

Kdy volat linku 112?

  • Pokud potřebujete pomoc hasičů, v případě rozsáhlejších mimořádných událostí, kdy je nutná spolupráce dvou a více záchranných složek.
  • Při cestách do zahraničí.
  • Pokud si v krizi nedokážete vzpomenout na jiná tísňová čísla nebo si nejste jisti.
  • Linku 112 mohou využít osoby nehovořící česky - díky jazykové vybavenosti operátorů.
  • Linka 112 je v ČR universální tísňovou linkou, jejímž prostřednictvím se lze dovolat pomoci i policie či zdravotnické záchranné služby. Její technologie totiž umožňuje identifikovat místo, kde se volající nachází, rovněž šance dovolat se z mobilního telefonu na tísňovou linku 112 je ve srovnání např. s číslem 155 větší - na 112 se na jako jedinou tísňovou linku lze dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
  • Nezkoušejte, jestli linka 112 funguje, mohli byste ohrozit životy někoho jiného.
  • Linku 112 nikdy nevolejte z legrace, pokud nejde o urgentní záležitost nebo pokud chcete pouze získat informace.

Pokud budete řešit pouze zdravotní obtíže, trestný čin, atd., obracejte se přímo na národní čísla tísňového volání (150 hasiči, 155 zdravotnická záchranná služba, 158 policie, 156 městská policie).

Kdy nevolat linku 112?

Při volání na tísňovou linku 112 není nikdo anonymní. Vyspělá technologie linky 112 umožňuje nejen zjistit přesně místo, odkud dotyčný volá, ale i jeho číslo, volajícího lze identifikovat dokonce i v případě, že volal z mobilního telefonu bez SIM karty. Navíc veškeré hovory jsou nahrávány.

Jak volat na linku 112?

Když voláte na tísňové číslo, v klidu řekněte:

  • Co se stalo a jestli se někdo zranil.
  • Kde se to stalo, v jakém městě a v jaké ulici.
  • Řekněte své jméno a číslo telefonu, ze kterého voláte.
  • Nezavěšujte, odpovězte operátorovi na jeho otázky.
  • Udělejte, co operátor říká.

Nikdy nezavěšujte jako první. Buďte připraveni odpovědět operátorovi tísňové linky na jeho případné doplňující dotazy. Po ukončení hovoru vyčkejte na zpětný telefonát, který ověří pravdivost nahlášené zprávy a sníží riziko, že se jedná o „planý poplach".

Data zavádění linky 112 v ČR:

29. 7. 1991 - rozhodnutí Rada Evropských společenství o zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech

1996 - počátky budování linky 112 v ČR

2000 - vláda stanovila způsob zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 v České republice (usnesení vlády č. 391/2000) a schválila zásady a harmonogram

2002 - některé změny, které byly vládou odsouhlaseny (usnesení vlády č. 350/2002)

1. 1. 2003 - zprovoznění linky 112 ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích)

2004 - zahájení ostrého provozu 12 krajských telefonních center tísňového volání 112

2005 - zprovozněna zbývající dvě telefonní centra tísňového volání 112 v Hradci Králové a Ostravě, funguje všech 14 krajských call center.

2006 - začátek projektu e-Call v ČR - automatizované tísňové volání z vozidel.


Publikace Víš, odkud voláš na linku 112? Publikace s fotografiemi a návody, čeho si všímat, jak se zorientovat v přírodě, ve městě, na dálnici ocitneme-li se v nouzi a potřebujeme zavolat záchranáře.

Publikace ke stažení na http://www.hzscr.cz/clanek/tisnova-volani-v-ceske-republice.aspx

 

Dne 11. 2. 2010 v Praze (Jungmanova 24, Evropský dům) proběhne akce Integrovaná komunikace pro rychlejší pomoc občanům. V rámci programu se představí také zástupci generálního ředitelství HZS ČR. Plk. Jiří Chalupa bude prezentovat linku 112 jako jeden z úspěchů evropské integrace a plk. Luděk Prudil seznámí účastníky s přínosem linky 112 a s vizí jejího budoucího rozvoje. Spolupořadatelem akce je generální ředitelství HZS ČR.

Dne 11.2. 2010 může veřejnost navštívit v rámci Evropského dne tísňové linky 112 některé stanice HZS hl. města Prahy (viz pozvánka). Obdobné akce se konají i v dalších krajích.

Více informací o lince 112 v ČR naleznete na www.hzscr.cz/tisnovavolani

 

kpt. Ing. Ivana Svitáková, tisková mluvčí MV-generální ředitelství HZS ČR

 

Kalendář akcí

< 2016 >

všechny akce

Po Út St Čt So Ne
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Nejčtenější články