main-bg.jpg

Nevědomé zneužívání tísňové linky 112

Operační důstojník linky 150 Tísňová linka 112, kterou zřizuje a zabezpečuje Hasičský záchranný sbor České republiky, přijímá denně stovky hovorů. Jen v Jihomoravském kraji jde skoro o tisíc hovorů denně. Ve většině případů se nejedná o naléhavou žádost o pomoc, ale o omyl, nebo dokonce zneužívání této linky určené pro volání v ohrožení života osob a zvířat, majetku nebo životního prostředí. Telefony tísňové linky 112 tak někdy zbytečně zazvoní až v devadesáti sedmi procentech.

Největší procento planých hovorů, které tísňovou linku 112 blokují, je z mobilních telefonů bez aktivní SIMkarty, nebo z telefonů, které jsou mimo dosah svého operátora, případně jsou zablokovány. Spousta majitelů mobilů totiž netuší, že i bez SIMkarty se dovolají na tísňovou linku 112.  Největším aktivátorem stresů a nejtěžším testem trpělivosti operátora tísňové linky 112 je takový mobilní telefon v rukou malého dítěte. Rodiče rádi využijí starý nebo neaktivní mobil jako hračku pro své ratolesti. Operátor na stodvanáctce pak třeba i hodinu v kuse poslouchá neustálé vyzvánění a v hovoru pak žvatlání batolat, které s nadšením mačkají svítící tlačítka mobilu. V nejlepším případě se telefon dostane do rukou dítěte již natolik mentálně vyspělého, že pochopí naléhavou žádost operátora tísňové linky 112 a přístroj s radostí předá rodiči, že s ním chce „ strejda“ mluvit. Vysvětlit pak opatrovníkovi dítěte, že mobil není na hraní a že za zneužívání tísňové linky hrozí pokuta až 200 tisíc korun, je otázkou chvilky, protože zděšený dospělý hledí rychle ztrestat nevědomé dítě.

Dalším omylem, který neustále blokuje tísňovou linku 112, jsou hovory právě ze zablokovaných telefonů. Nešťastný majitel přístroje, do kterého již poněkolikáté zadal špatný PIN, najednou postřehne spásný nápis na displeji svého mobilu „ SOS volání“ nebo „tísňové volání“. S nadějí rychlého řešení svého problému tedy neváhá a volá SOS. Ale pozor, i v tomto případě se vytáčí tísňová linka 112, nikoliv mobilní operátor. Ze zablokovaného telefonu se totiž nikam jinam dovolat nedá a pro odblokování mobilu se proto musí použít funkční telefon, popřípadě zajít s přístrojem přímo do prodejny daného mobilního operátora.

Obsluha tísňových linek může tyto situace neustálého vyzvánění řešit zablokováním telefonního čísla nebo IMEI na jeden až sedm dní.

Autor: kolektiv tísňové linky 112

Kalendář akcí

< 2016 >

všechny akce

Po Út St Čt So Ne
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30 31