main-bg.jpg

Evropský den tísňové linky 112

eu_rules.jpg 11. 2. 2015, Brno – Tísňová linka 112. Slouží k záchraně lidí v tísni, nebo k zábavě nejen dětí? Statistiky mluví jednoznačně pro druhou možnost. Tísňová linka 112 letos slaví dvacáté čtvrté narozeniny. V České republice pomáhá již dvanáct let. Jak funguje, kdy volat a jak správně hlásit mimořádnou událost? Pojďme si to shrnout právě dnes. Dnes je totiž evropský den tísňové linky 112.

Slavíme Den hasičů, Mezinárodní den boje proti popáleninám, Světový den vody a mnohé další svátky a významné dny.  Svůj den si tedy zaslouží i evropská linka tísňového volání 112. Dnes je 11. února neboli 11.2. Když spojíme obě jedničky v datumu s dvojkou, dostaneme číslo 112,číslo tísňové linky. Právě proto byl tento den vybrán jako celoevropský den tísňové linky 112.

Jednotné evropské číslo tísňového volání 112 v současnosti slouží nejen půl miliardě občanů ze všech 28 členských států EU, ale je zavedeno také v Rusku, Lichtenštejnsku, Norsku, Švýcarsku, Turecku, v Jižní Africe a na Islandu. V některých zemích je číslo 112 jediným tísňovým číslem.  Budete-li volat číslo 112 v Andoře, dovoláte se Horské službě.

Historie tísňové linky 112 se začala psát v roce 1991, kdy Rada Evropských společenství vydala rozhodnutí č. 91/396/EEC ze dne 29. července 1991 o zavedení jednotného evropského čísla tísňového volání 112 ve všech členských státech. Na vytvoření společné tísňové linky se tedy evropské státy dohodly již před více než dvaceti lety. Přesto se ještě Evropanům úplně do paměti nevryla. Povědomí o evropském čísle tísňového volání 112 se značně liší v závislosti na členském státě.  Podle výzkumu Eurobarometr z roku 2013 pouze v pěti členských státech správně identifikovalo číslo 112 více než 50% respondentů.  Mezi nimi i Česká republika.  Avšak méně než pětina respondentů členských států neměla o lince 112 povědomí. Proto je třeba si toto jednoduché číslo stále připomínat. Budou to dnes dělat i tam, odkud rozhodnutí o zřízení celoevropské linky tísňového volání vzešlo - tedy v belgickém Bruselu. V rámci oslav se v Bruselu do červeného kostýmu s čísly 112 na hrudi oblékne také Manneken Pis – čůrající chlapeček.

Počátky budování tísňové linky 112 v České republice sahají až do roku 1996. V roce 2003 byla linka 112 zprovozněna ve všech telefonních sítích na území České republiky. Letos je to tedy již dvanáct let od doby, co začala tísňová linka 112 fungovat na celém území našeho státu.

Příjem tísňových volání na číslo 112 zajišťuje Hasičský záchranný sbor příslušného kraje. V roce 2014 přijali hasiči Jihomoravského kraje 336 364 volání, z toho 289 214 na linku 112. Je to téměř o 50 000 hovorů více než v roce 2013. Ve většině případů jde o zneužívání linky. Počet těchto hovorů se každoročně pohybuje kolem sedmdesáti procent. Volající jsou všech věkových skupin, zneužívání linky tedy nemají na svědomí pouze děti. Přesto apelujeme na rodiče, aby malým dětem nedávali telefon na hraní. Byť v něm není SIM karta.

A kdy předně volat tísňovou linku 112? Použití jednotného evropského čísla tísňového volání je výhodné především v případě rozsáhlejších událostí, při kterých je potřeba zásah více složek integrovaného záchranného systému. Dále pro cizojazyčné volající nebo v případě, kdy si volající není jistý, která složka by měla jeho tísňovou situaci řešit nebo si nemůže vzpomenout na její národní číslo. V případě, kdy volající ví, na kterou složku se chce obrátit a zná její telefonní číslo, je určitě vhodnější volit národní číslo tísňového volání této složky, např. 150, 155 nebo 158.

Související informace najdete v odkazech pod článkem.

Lucie Házyová a kolektiv Telefonního centra tísňového volání Brno

Kalendář akcí

< 2016 >

všechny akce

Po Út St Čt So Ne
          1 2
3 4 5 6 7 8 9
10 11 12 13 14 15 16
17 18 19 20 21 22 23
24 25 26 27 28 29 30
31            

Nejčtenější články