main-bg.jpg

Evropský den linky 112

e112.jpg Dne 11. února 2013 si Evropané opět připomínají Evropský den tísňové linky 112.

11. únor byl oficiálně prohlášen za „Evropský den linky 112“, aby se zvýšila povědomost občanů EU o jednotném evropském čísle tísňového volání 112. Stalo se tak 11. 2. 2009 po podepsání společné deklarace Evropské komise, Evropského parlamentu a Rady EU. 

K 1.1. 2003 bylo číslo 112 zprovozněno ve všech telefonních sítích na území ČR (do tohoto data bylo funkční pouze v mobilních sítích). Letos je tomu tedy přesně 10 let. Zajímavostí je, že na telefonním čísle 112 byla do roku 1998 provozována služba „Informace o přesném čase“.

V roce 2005 bylo dokončeno budování call center linky 112 ve zbývajících dvou krajích (Moravskoslezský kraj a Královehradecký kraj), od tohoto roku funguje v každém ze 14 krajů telefonní centrum obsluhující linku 112.

Problémem i nadále zůstávají takzvaná „zlomyslná volání“, tedy volání zlomyslná, nechtěná a omyly, kterých je na tísňovou linku až 70%. Takové hovory zatěžují operátory, zahlcují tísňové linky a tím ohrožují bezpečnost občanů, kteří v daný okamžik potřebují pomoc.

Základní přínosy technologie linky 112

  • V ČR v současnosti funguje 14 call center linky 112, ta jsou v rámci celé republiky navzájem hlasově i datově propojena. Tato telefonní centra tísňového volání jsou vzájemně zastupitelná, tj. v případě přetížení nebo výpadku centra v jednom kraji jsou hovory na linku 112 automaticky přesměrovány na další telefonní centra tísňového volání 112, aniž by to volající poznal na rychlosti nebo kvalitě odbavení. Je zde tak garance, že se občan vždy dovolá, a to jak z pevných linek, tak mobilních telefonů.
  • Technologie telefonních center tísňového volání 112 také propojuje základní složky integrovaného záchranného systému: Hasičský záchranný sbor ČR, Policii ČR a zdravotnickou záchrannou službu. To umožňuje rychlé vyhodnocení vzniklé situace a okamžitou reakci záchranných složek.
  • Na 112 se lze jako na jedinou tísňovou linku dovolat bez SIM karty, bez kreditu a pokud je na místě signál alespoň jednoho mobilního operátora.
  • Technologie linky 112 fungující v ČR je na špičkové evropské úrovni a obsluhují ji důkladně vyškolení operátoři. Ti mohou mj. identifikovat adresu volajícího z pevné sítě, automaticky určit polohu mobilního telefonu při tísňovém volání, využít pravidelně aktualizované elektronické mapové podklady, zjistit identifikační kód mobilního přístroje nebo určit mobilního operátora volajícího.
  • Operátoři linky 112 jsou schopni odbavovat tísňové hovory nejen v češtině, ale i angličtině a němčině, v případě potřeby mají k dispozici softwarovou podporu i v dalších světových jazycích.

Jen v loňském roce odbavily tísňové linky 112 a 150, 4,1 milionu volání. Z toho bylo 3,6 milionu volání na linku 112 a 0,5 milionu na linku 150.

Statistika tísňové linky 112 v Jihomoravském kraji:

Tísňová volání na TCTV 112 JmK
       
tísňová linka 112 150 celkem
počet hovorů 225 205 34 275 259 480

93% volání na TCTV 112 je z mobilních telefonů.

  hovory celkem události založené na TCTV JmK zlomyslné hovory  
 počet 259 480 17 879 663  
         
Zlomyslné hovory = volání přesměrovaná na hlásku upozorňující na protiprávnost zneužití tísňové linky a možné následky takového jednání.
 
Počet událostí předaných k řešení z TCTV 112 Jmk na složky IZS
         
 složky IZS HZS nebo několik složek pouze PČR pouze ZZS celkem
počet 6 802 3 186 7 891 17 879
Události podle místa jejich založení
   
Události pro JmK založené na TCTV JmK 17 426
Události pro JmK založené na jiném TCTV 891
Události pro jiné kraje založené na TCTV JmK 453
Události založené na OPIS HZS JmK (mimo TCTV) 4 472

Jak správně volat na tísňovou linku zjistíte na níže uvedeném odkaze.

por. Mgr. Jaroslav Mikoška, tiskový mluvčí HZS JMK

Kalendář akcí

< 2016 >

všechny akce

Po Út St Čt So Ne
      1 2 3 4
5 6 7 8 9 10 11
12 13 14 15 16 17 18
19 20 21 22 23 24 25
26 27 28 29 30    

Nejčtenější články